STEYR sa približuje výrobe hybridnej technológie

STEYR Hybrid s prevodovkou CVT bude predstavený na veľtrhu Agritechnica. Vývoj tretej generácie po STEYR Konzept a Hybrid Driverrain Konzept sa blíži výrobe.
Na veľtrhu Agritechnica 2023 dá jasne značka STEYR Traktoren najavo svoj zámer uviesť na trh svoj nový vývojový model Hybrid CVT, ktorý už funguje na poli a ktorý približuje mnoho technológií, ktoré by sa mali objaviť v sériovej výrobe.

Hybridná prevodovka CVT vychádza zo súčasnej osvedčenej platformy modelu STEYR 6175 Impuls CVT a zahŕňa mnoho prvkov, ktoré boli predtým predstavené na traktore STEYR Konzept a na STEYR Hybrid Drivetrain Konzept. Zatiaľ čo sa jednalo o vývojové koncepty, Hybrid CVT je plne funkčný traktor, ktorý je takmer pripravený na výrobu.
 

Prevádzanie konceptov do reality

V traktore STEYR Hybrid CVT sú kľúčové princípy už predstavených modelov STEYR Konzept a Hybrid Drivetrain Konzept spojené do stroja, ktorý je takmer pripravený na sériovú výrobu. Jednou z kľúčových vlastností Hybrid CVT je, že hoci vychádza z platformy traktora STEYR 6175 Impuls CVT s výkonom 180 k (menovitý výkon), podarilo sa mu poskytnúť výkon najväčšieho modelu vyššie uvedeného radu, ktorý dosahuje výkon 260 k (maximálny výkon). Táto kombinácia vyššieho výkonu v ľahšom balení je možná predovšetkým vďaka kombinácii hydromechanického pohonu CVT na zadnú nápravu a hybridného modulu na prednej náprave, pričom oba tieto pohony je možné kombinovať s inteligentnou spojkou 4wd. Predná náprava je tiež vybavená novo vyvinutým nezávislým odpružením pre väčší komfort obsluhy. Funkcia E-CVT znamená, že traktor je poháňaný čisto hybridno-elektricky pri výkone až 75 kW a nízkych 1 100 ot/min, čo zvyšuje komfort pri nestálom zaťažení vývodovým hriadeľom, napríklad pri práci s veľkými lismi na hranaté balíky, a udržuje rýchlosť pojazdu prostredníctvom elektrického pohonu bez mechanického spojenia s motorom. Rýchlejší a citlivejší systém E-Shuttling má za následok o 41 % rýchlejšie manévrovanie pri nízkych otáčkach motora a o 15 % nižšiu spotrebu paliva.

STEYR-Hybrid.jpg

Elektrický pohon prináša prevádzkovateľom a majiteľom ďalšie výhody. Systém E-Steering zrýchľuje prednú nápravu pri zatáčaní v poľných rýchlostiach a znižuje polomer otáčania na úvrati o 15 %, čo umožňuje o 20 % rýchlejšie manévrovanie, zatiaľ čo systém E-Boost poskytuje v prípade potreby dodatočný elektrický výkon, napríklad po spomalení na križovatke, po ktorom je možné opäť dosiahnuť plnú rýchlosť jazdy o 25 % rýchlejšie ako s konvenčnou prevodovkou. To je možné vďaka technológii superkondenzátorov, ktorá umožňuje ukladať elektrickú energiu generovanú traktorom napríklad pri jazde z kopca, aby ju bolo možné použiť v prípade potreby.

Vďaka systému E-Torque Vectoring je krútiaci moment smerovaný na predné alebo zadné kolesá podľa potreby, čím vzniká variabilný systém pohonu 4wd. Pri práci na poli sú predné kolesá elektricky poháňané rovnakou rýchlosťou ako zadné kolesá, čo zaisťuje optimálnu trakciu, znižuje spotrebu paliva, opotrebenie pneumatík a poškodenie pôdy/plodín. To tiež znamená, že 4wd je možné používať na ceste bez toho, aby dochádzalo k opotrebovaniu/poškodeniu pneumatík alebo nepohodliu vodiča. Systém E-Braking udržuje konštantnú rýchlosť traktora pri jazde z kopca a využíva elektrický pohon ako retardér, čím minimalizuje opotrebenie bŕzd a zvyšuje bezpečnosť jazdy.

Systém E-Torque Filling znižuje odchýlky rýchlosti spôsobené zmenou pôdnych podmienok pri práci s náradím na spracovanie pôdy a siatie, v priemere o 6 %. Výsledkom je trvalo vyššia rýchlosť pri práci s pôdou, čo zaisťuje väčšie pohodlie, presnosť a pracovnú rýchlosť/výkon.

Režim E-Eco je navrhnutý tak, aby umožnil traktoru pracovať pri ľahkých prácach a preprave s najvyššou možnou úrovňou účinnosti podľa kombinácie elektrického pohonu a pohonu CVT s potenciálom znížiť spotrebu paliva o 5-10 %. Hybridná prevodovka STEYR CVT môže tiež elektricky poháňať kompatibilné náradie prostredníctvom technológie E-Implement, ktorá poskytuje až 75 kW pri 700 V cez štandardný port AEF, a poháňať tak ich funkcie a v prípade potreby aj kolesá.

"Len za štyri roky od predstavenia traktora STEYR Konzept a krátko nato Hybrid Drivetrain Konzept, sme kľúčové konštrukčné koncepty doviedli až do fázy výroby", hovorí Christian Huber, generálny riaditeľ CNH Austria a viceprezident Global Tractor Product Management.
"Vždy bolo naším zámerom postupne prechádzať od konceptu s inováciami, ktoré sme vyvinuli, a myslím, že s hybridnou prevodovkou STEYR CVT sme dali jasne najavo náš zámer preraziť s inovatívnou technológiou a integráciou do traktora, ktorý zákazníkom poskytne vyššiu efektivitu, produktivitu a zážitok z jazdy.!